michielenmarieke.reismee.nl

USA - New York City

Wauw, wat een hoop leuke reacties! Fijn om van jullie te horen. Dat motiveert wel om verder te schrijven, thanks! Keep ‘m coming. Ik ga steeds meer in het engels denken/praten na drie weken Amerika, do you know what I mean? Het knauwerige Amerikaans heeft wel wat, grappig en herkenbaar.

We logeren in Harlem (waar we de enige twee blanken zijn). Het is er dorps en gezellig. Mensen zitten op de trappetjes voor hun huis te kletsen, lopen te zingen op straat en geven her en der high fives. Iedereen lijkt elkaar te kennen, één grote familie. How yo doing brother? Michiel is de vader van de broodjesman op de hoek, what yo want on yo sandwich papi? En ik wordt ineens de zus van een dakloze, thank yo so much sister, god bless you.

New York is grooooooooooot, 4x zo groot als Parijs. Er is zoveel te zien en te beleven, 5 dagen is eigenlijk niet genoeg. Dus beperken we ons tot de highlights. Te beginnen met een rondrit op de hopon/hopoff bus om te zien waar we moeten zijn. Nadat we ons georiënteerd hebben,duiken we zelf de stad in.

Wat lopen hier een hoop hippe mensen, iedereen is übercool en wauw gekleed. Dames, de nieuwste trend voor komende winter, kaplaarzen met een slangenprint. In downtown Manhattan zitten de mannen strak in het pak en staan in de rij om hun schoenen te laten poetsen. En al die wolkenkrabbers! Ik wordt duizelig van het omhoogkijken en val regelmatig van een stoeprandje. Volgens de gids zijn er 20.000 restaurants die we moeten proberen, we doen ons best, maar de keus is te groot.

Er vliegen opvallend veel vliegtuigen vlak over de stad, dat kan ook niet anders met twee vliegvelden in de buurt. Ik schrik er toch iedere keer van en merk dat “9-11” meer onder m’n huid zit dan ik eigenlijk dacht. We bezoeken ground zero en zien de nieuwe freedomtower in aanbouw. Als we met de metro onder de bouwput door rijden, staat het kippevel op m’n armen. Wat mensen elkaar toch aandoen, ongelooflijk.

We huren twee dagen een fiets (net zo duur als het huren van een auto) en laveren door de stroom gele taxi’s, beklimmen de Brooklynbridge, toeren door Central Park en langs pieren en haventjes. Het is een hele leuke manier om de stad te verkennen en we ontdekken verborgen parkjes, verdwaalde kunst en straatartiesten die de sterren van de hemel zingen.

In het MOMA (museum of modern art) wordt ik verrast door de vele mooie en bekende plaatjes (“don’t you call them pictures, they’re paintings”). Van Gogh, Klimt, Dali, Monet, Picasso, Warhol, Modigliani, Matisse en zelfs Frida Kahlo trekken aan mijn oog voorbij. Er is nog veel meer te zien, maar veel begrijp ik ook niet, Mondriaan en Kandinsky kunnen me niet bekoren, en wat doet die helikopter in het museum?

Op Time Square loopt de naked cowboy in z’n onderbroek te zingen. Op Amsterdamavenue schreeuwt een boom van een neger in een jurk dat de duivel ons komt halen. Onder een brug in central park staat een gistariste met een violist te spelen terwijl twee anderen megazeepbellen maken. It moves me to tears. Politiemannen te paard sjokken op hun gemak door de overvolle straten. Op de stoep bij een pizzeria staat een bekende acteur (Gary Busey)pizza’s te verkopen. Tijdens een roeitochtje zien we schildpadden. We bezoeken uiteraard de M&M winkel. Her en der pakken we een bankje, relaxen in de zon en laten New York aan ons voorbij trekken.

De skyline van New York is toch wel het mooist. We bezien ‘m van vele kanten. ’s Avonds vanuit de tourbus in Brooklyn en vanuit het restaurant in New Jersey aan de overkant van Manhattan (dank voor de tip buuv!). Overdag flitsen we in een lift met glazen dak omhoog in de rockefellertoren en kijken over Central Park en de rest van Manhattan. We nemen de ferry naar Staten Island, langs het Vrijheidsbeeld. En van alle kanten is het schitterend. We zullen jullie de duizend wolkenkrabberfoto’s besparen. Nou ok, een paar dan.

Vannacht zijn we naar LA gevlogen, hier blijven we één dag in afwachting van onze vlucht naar Fïji. Het is zo'n 11 uren vliegen en we gaan over de tijdsgrens, d.w.z. dat we zaterdagavond vertrekken en maandagochtend aankomen. Raar hoe dat werkt, waar blijft die ene dag? Nou ja, we gaan in ieder geval richting warmere streken en dat is de goede kant op.

monique Baan

Ik vind het zo gaaf om via jullie zo op deze manier "mee" te reizen..zo leuk marieke hoe je het allemaal voor ons omschrijft jullie belevingen...echt een genot om te lezen...En jullie foto's zijn ook zo leuk, ik kijk al weer uit naar het volgende verslag TOP!!!

keesvtev

Welkom in de South Pacific.

Veel over gelezen (South Sea vagabonds / by J.W. Wray New Zealand) en gedroomd, met welke boot we daar gaan zeilen, eilanden bezoeken en wanneer dat gaat gebeuren, jullie doen het gewoon, chapeau.

Kees.

Nathalie en Amber

Hoi levensgenieters,

Jeetje zeg! wat een mooie verhalen en foto's zeg! Zo kunnen wij ook een beetje meegenieten van de mooie reis die jullie maken. Het is natuurlijk niet te vergelijken met als je het met eigen ogen beleefd!
Amber vind dat de foto's erg herkenbaar zijn van New York. Prachtige stad. Ik ( Nathalie ) wil ook!!!!! Jammer dat er geen plekje in je rugtas was.....:(
Alvast heel veel bakplezier op de Fiji eilanden. We zien jullie mooie foto's en verhalen weer met smart tegemoed!

Dikke knuffels van Amber en Nathalie

Nathalie en Amber

p.s: We hebben een nieuw talent ontdekt van je Marieke! Schrijfster?

Tonie en Margriet

Heerlijk om jullie reis zo mee te kunnen beleven. We genieten mee.

Christianne en Jack

Ja geweldig om jullie verhalen te lezen, dus ook vanuit hier Keep 'em going! En nu op weg naar Fiji ook weer heel anders maar heerlijk lekker relaxen op een andere manier! Geniet en have fun!!!

Elise

WOW ik wil ook naar NEW YOOORK!!!
Ben benieuwd hoe het allemaal verder gaat!!

Corrie van Gaelen-Berkhof

Ik kreeg jullie websitegegevens van Emmy (ik zing met haar in een koortje in Vlissingen) en hou ook heel erg van reizen en reisverhalen. Geweldig om te lezen tot nu toe. Ik wens jullie veel reisplezier (maar zo te lezen gaat dat lukken) en ik ga jullie volgen. New York ken ik vrij aardig, dus het laatste verslag was heel herkenbaar. Groeten van Corrie uit Oost Souburg