michielenmarieke.reismee.nl

NIEUW ZEELAND - Coromandel, Rotorua, Whirinaki track, Tongariro crossing

Op verzoek van Peter M. een verhaaltje v贸贸r het weekend (maar dan wil ik ook helemaal niets meer horen over Prince, tenzij de gitaar die hij in het publiek gooide voor me gescoord is, of dat MOJO hem voor volgende maand in Sydney geboekt heeft!). De prijsvraag van vorige week is na enige aanpassing gewonnen door Loek, kroegtaal is wel aan hem besteed, hahaha. I owe you one.

Deze week vertoeven we in het midden van het noordereiland dat vooral heel vulkanisch is en overal borrelt, stoomt, puft en naar rotte eieren ruikt. Maar eerst rijden we via een prachtige kustweg naar het Coromandel schiereiland. Onderweg proeven we de plaatselijke heerlijkheden en kopen we onder andere een dozijn oesters voor een schijntje, de twee citroenen krijgen we kado. Michiel z'n darmen trekken het niet en hij is dan ook voorlopig klaar met de oesters.

We blijven twee dagen in Whitianga aan de oostkust, ik hou een tutteldagje terwijl Michiel terecht vlucht voor mijn 'fijne ongestelde bui' en op een mountainbike de bergachtige kust verkent. Hij haalt het naar Cathedral Cove en komt helemaal kapot terug, wel weer een paar mooie foto's gescoord. De volgende dag moeten we vroeg op om met eb bij hot water beach kuilen te gaan graven. Hier verwarmt een oude vulkaan wat waterbronnen vlak onder het zand. Je kunt hier dus heerlijk badderen in je eigen kuil en je moet zelfs oppassen dat je je niet verbrandt aan het kokend hete water. Om me heen zie ik allemaal rode billen. Het is een gevecht tegen het opkomende tij, en Michiel heeft het helemaal druk met dijken bouwen.

Onderweg naar Rotorua rijden we langs kiwiplantages en een grote goudmijn, ondertussen beginnen we het zwavel te ruiken. 's Avonds op de camping ruik ik het niet meer, zeker gewenning. Alle campings hier in de buurt hebben een eigen spa en in de douche word ik aangenaam verrast door de aanwezige vloerverwarming. We bezoeken twee vulkanische parken (Wai O Tapu en Waimangu) en zijn daar een hele dag zoet mee. Om 10.15 uur staan we stipt bij de Lady Knox geiser, die wordt daar al zo'n honderd jaar dagelijks op dat tijdstip middels wat zeepsop (om de oppervlaktespanning van het water te breken) aan het spuiten gebracht. Het voorafgaande gerommel en geborrel belooft heel wat, maar het uiteindelijke pisstraaltje van 5 meter hoog (dat trouwens wel een uur doorgaat) is enigszins teleurstellend en snel worstelen we ons door de tientallen aziaten die allemaal met het spuitding op de foto willen. Van de andere vulkanische attracties zijn we ook niet echt onder de indruk. Met Yellowstone op ons netvlies zijn we geneigd te gaan vergelijken. Wel hebben we de hele dag lekker gewandeld in een mooie omgeving en ook nog een relaxed boottochtje gemaakt op 茅茅n van de kratermeren.

Dan gaat onze eerste echte hike van start, dat wil zeggen een wandeling van twee dagen met overnachting in een hut in the middle of nowhere. In de voorbereiding blijkt al heel snel dat m'n nieuwe rugzak toch wel erg klein is. Als ik m'n slaapzak er in heb gepropt, zit hij al half vol. M'n regenkleding, nachtpon en een paar schone sokken vullen de rest. Na nog wat harder duwen kan ook m'n waterzak van 2 liter en wat bestek mee. Michiel mag al het eten dragen, en dat vind ik natuurlijk best een goede regeling. We kiezen voor de Whirinaki track, een pad langs een rivierkloof door oerbos met grote varenbomen en junglevegetatie. Het is heel mooi en heel stil, op het geruis van de rivier na. We zien in die twee dagen slechts 4 mensen in het voorbij gaan. De hut hebben we helemaal voor ons alleen, moeilijk kiezen tussen de 28 beschikbare bedden! We slepen een van de matrassen de veranda op, kruipen in onze slaapzak en zien de zon het bos in zakken. Het romantische moment wordt bruut verstoord door prikbeestjes, dus kiezen we toch maar een bed uit. Ik lees 茅茅n zin en val prompt in coma om klokkie rond te slapen. De volgende dag voltooien we de track zonder noemenswaardige problemen en kunnen we 35 km bijschrijven. Wat ben ik blij als we ons campertje weer zien!!

Er is trouwens opvallend weinig 'wildlife' te zien in de bossen. Het meeste zien we eigenlijk op de campings, waar het iedere ochtend weer een verrassing is wie of wat er nu weer voor de deur staat te wachten op een boterhamhapje. Zo hadden we al zwarte zwanen, weka's, katten, eenden, mussen, merels en vreemde pluimvogeltjes op visite. De beroemde kiwi's hebben we nog niet gezien.

Na ons hikingavontuur rijden we richting Lake Taupo dat in de buurt van een andere belangrijke track ligt, namelijk de Tongarirocrossing (19km), een pad over en tussen een aantal vulkanen van meer dan 2000 meter hoog. Een must voor fitte, sportieve mensen. Een goed moment om weer 's een dagje apart door te brengen dus. Michiel bekijkt het weerbericht en ziet dat de enige goede dag om dit te doen vandaag is, direct na onze tweedaagse hike. Enthousiast regelt hij vervoer bij het infocentrum en vanmorgen is hij om 5.30 uur opgestaan om de bergen te gaan bedwingen. Ik bezie dit alles met verbazing, waar haalt hij de energie en zin vandaan? Hoe verschillend kunnen mensen zijn. Ik geniet van m'n rustdag op de camping, doe een wasje, schrijf dit verhaal, lees een goed boek en bungel met m'n blaren in het meer. Heerlijk!

Reacties

Reacties

Tonie en Margriet

Heerlijk om mee te beleven. Vooral natuurlijk N-Z, waar we febr.'11 naartoe gaan. Al heel wat erover gelezen en nu mooie foto's en verhalen erbij. Heerlijk.
Kiwi's zijn trouwens nachtdieren en eigenlijk alleen te zien (goed zoeken in het donker!) op StewartIsland. Tonie wou 'n plaatje sturen, maar dat gaat niet. Dus zelf zoeken! groetjes Tonie en Margriet

Frits.

Lieve michiel en marieke,
Ik heb weer erg genoten van de foto's en verhalen. En zoals je wenst hier mijn dagelijkse dingen verhaal van mij.
Afgelopen week was een drukke week, maandag ben ik 's morgens vroeg op gestaan om via de haringvlietdam te reizen naar een plek die ik bezoek zodat ik eind van de maand wat geld op mijn rekening wordt gestort. Op zich is die plek best wel leuk, alleen deze week iets minder.... er is vee aan de hand.... de maandag die vooral in het teken stond van vergaderen sluit ik af met tennisles.
Dinsdag stond in het teken van het bestellen van relatiegeschenken, mail, notities schrijven. Om drie uu Justin uit school gehaald en met hem gaan tennissen. Tijdens zijn les ben ik door een jochie van 12 van de baan geslagen. Och toch weer iemand blij gemaakt. Woensdag .... Donderdag ..... vrijdag, dat was een leuke dag. Ooit op het eiland Tholen geweest? Wat een ruimte, op 1 ochtend 4 mensen tegengekomen. lijkt wel een tracking..... Ik heb daar een zorgboerderij bezocht en een presentatie gekregen hoe daar Psychomotoren therapie werd gegeven door gebruik te maken van paarden. Zeer appart, maar wetenschappelijk bewezen dat het werkt.
Als jullie terug zijn vertel ik er wel meer over. Op die boerderij stond ook een tippie, vreemd gezicht zo midden op Tholen.
Nou ik vermoed dat je genoeg heb van mijn dagelijkse beslommeringen. Ik in ieder geval wel. Geniet verder.
Frits

peter m

Dank Kiek ;) Heerlijk om in het weekend over jullie avonturen te lezen. Petje af voor de hiking die je gedaan hebt. Kun je ook aftikken!
Ok, nog een woord over Prince: briljant en heel grappig hoe de hype over een eventuele aftershow een hoop mensen op de bezig houdt. Dranghekken bij Paradiso voor helemaal niemand.
Veel plezier komende week.

Peter

Emiel

Wat een mooie verhalen, je kan nog steeds een keer mee op de mountainbike zondags贸chtends he, Michiel
;-)! en weer de complimenten voor die schitterende foto's!
goede reis.

jannie v d poort

he , heerlijk jullie verhalen, wat een conditie hebben julllie, ben een beetje jaloers, maar zo dit alles te lezen voelt ook een beetje...... .als zelf meelopen....
groet jannie , het knijn van rene en bianca heeft onze eetkamer als ren en lust ook behang.... wel zindelijk opgevoed natuurlijk...

Christianne

Wat schrijf je toch weer heerlijk Marieke heel fijn om te lezen wat jullie allemaal weer beleven. En ik moet lachen om Michiel en zijn dijken bouwen, waar heb je dat ooit geleerd? haha nostalgisch gevoel of niet?
Caylin was trouwens dit weekend bij pa en ma uit logeren dus jack en ik hadden het rijk thuis voor ons alleen. Wel raar hoor zo'n leeg bedje 's nachts. Ze wil constant lopen en pakt bewust je handen zo van ' ik wil lopen...' en weet de richting al goed te bepalen waar ze heen wil. En morgen wordt caylin al weer 1 jaar!!! Joepie! Zondag vieren we haar verjaardag en zal het lekker druk worden.
Groetjes en liefs van Jack, Christianne en Caylin

mirjam

Goed hee Kiek, die 35 km! Bijzonder om dan praktisch niemand tegen te komen. De kiwi's zijn idd alleen (met mazzel) op Steward Island te zien (ik heb ze toen niet gezien, volgens mij ook al een beetje uitgestorven)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!