michielenmarieke.reismee.nl

NIEUW ZEELAND - Christchurch

Onze reis in Nieuw Zeeland is nogal bibberig en in lichte paniek geëindigd. Het begon al de dag voor vertrek toen MariAnne op haar ticket keek en van Auckland (dat 1000 km noordelijker ligt) bleek te vliegen i.p.v. van Christchurch. Hoe regel je op zo'n korte termijn ('s avonds laat en met kerst) dat je binnen 12 uur alsnog in Auckland bent om je vlucht te halen? Gelukkig bleek Djoser (die de vlucht verkeerd doorgegeven had) een noodnummer te hebben. Na een hoop heen en weer gebel naar Nederland konden we tegen middernacht eindelijk gaan slapen.

Om 2.00 werd ik wakker. Ik dacht van MariAnne die heen en weer lag te draaien in het stapelbed boven me. Ik ging zitten, maar het bed bleef schudden en ik hoorde nu ook harde, doffe knallen alsof er explosies onder het hostel waren. 'Een aardbeving Kiek!' hoorde ik boven me roepen. Compleet gedesorïenteerd ging ik op zoek naar het lichtknopje terwijl het gebouw om me heen kreunde en zuchtte en voor m'n gevoel ieder moment kon instorten. Er was echter geen elektriciteit en dus geen licht meer en m'n zaklamp was ver onder in m'n rugzak ingepakt. Tja wat te doen? We liepen als een kip zonder kop door de kamer heen te rennen terwijl michiel (met z'n oordoppen in) langzaam wakker werd en onderkoeld vroeg wat er aan de hand was. Ook na uitleg bleef hij rustig liggen. 'Geef me je zaklamp, we moeten hier weg!', gilde ik terwijl ik me in recordtempo aankleedde. Ondertussen was het schudden opgehouden en kalmeerden we enigszins. Als Base Backpackers (het hostel) in een gebouw van 100 jaar zit en een 7.1 quake in September heeft overleefd, zal het nu ook wel loslopen. In de gang kwamen we een paar dronken droppies tegen die er volkomen relaxed uitzagen, ondertussen sprong de verlichting weer aan en MariAnne ging terug naar bed, Michiel lag er gewoon nog steeds in.

Ik besluit niet meer naar bed te gaan, wil vluchtklaar zijn bij herhaling en kan er met m'n hoofd niet bij dat de rest er blijkbaar anders over denkt. Internet is gelukkig ook weer in de lucht en snel lees ik alles over aardbevingen. Er blijkt zelfs een site (http://www.christchurchquakemap.co.nz/) waar je alle naschokken in en rondom Christchurch vanaf september kan zien op google earth, dat zijn er zo'n 4000! Echter zo'n harde als deze nacht en zo in het centrum was nog niet voorgekomen. De beving van 2.07 uur staat er ook al op en blijkt een schok van 4,2 op de schaal van Richter. Terwijl ik dit zit te lezen in de kantine op de 3e verdieping hoor ik weer een paar harde knallen en beginnen de ruiten te trillen. De stroom (en internet) blijven het gelukkig doen en de volgende uren breng ik nerveus surfend door tot het het tijd is om Michiel te roepen voor de airportshuttle. Nog nooit zo opgelucht geweest om ergens te vertrekken. We nemen afscheid van MariAnne wiens vlucht een paar uur later gaat, en ik vind het helemaal niks om haar hier nu achter te laten. Maar zelf is ze er relaxed onder en gaat ze zelfs nog even terug naar bed.

Als we, veilig en wel, in Sydney zijn aangekomen, zie ik op de quake-site dat er om 10.30 uur nog een beving is geweest van 4,9 met veel schade aan gebouwen (vooral ons hostel) en evacuaties, het is zelfs op het nieuws hier in Australië. Gelukkig mailt MariAnne dat ze goed is weg gekomen met haar vlucht van 10.10 uur. Net op tijd.

Damage Caused to Christchurch by Boxing Day Aftershocks

A 4.2 quake awoke many Christchurch residents at 2:07am on the 26th December 2010. It was the first in a series that have caused more damage to buildings and structures in the city. After the 4.9 aftershock the areas adjacent to Cathedral Square were cordoned off to traffic.

X Base Backpackers in Cathedral Square suffered cracking, and bricks and masonry fell off the left hand side. The building was evacuated and shocked residents were sitting in the square with their bags, waiting to hear what arrangements had been made for them.


Een kerst om niet te vergeten dus. Een kerst die sowieso anders was door het lekkere weer en de leuke dag die we doorbrachten bij de zeer gastvrije familie van MariAnne. Pauline is van maori afkomst maar Leen en hun logé Eef zijn onvervalste schiedammers, die wel een borreltje lusten en in plat rotterdams onverbloemd hun mening verkondigen en waar we veel om moeten lachen. We hebben een heerlijke picknick in Akaroa, bezoeken een edelstenenverzamelaar en tafelen gezellig met de hele familie na in hun tuin in Sumner. Dat was een veel betere afsluiter van onze reis in Nieuw Zeeland!

Reacties

Reacties

frits

Een voordeel, schudden voor gebruik was niet nodig.
gelukkig is er niets ernstig gebeurd. veel plezier en succes in aus..
oh ja hier hebben we ijzel, ook leuk.
gr fits

MariAnne

Ben weer veilig thuis na een fantastische tijd met jullie in Nieuw Zeeland. Het is hier koud en het idee dat ik morgen weer moet werken maakt me depressief. Gelukkig heb ik bijna 3000 (!) foto's om de herinnering levendig te houden. Ik koester verder in mijn geheugen alle leuke dingen die we hebben meegemaakt: de verwondering, de overweldiging, de kicks, de gezelligheid, de grappige communicatiestoornissen, de slappe lach, de zware klimpartijen en het genot om na een mooie, lange dag wandelen mijn schoenen uit te kunnen trekken, en natuurlijk de angst tijdens de aardbeving in onze laatste nacht in Christchurch.
Ik kan nog wel even doorgaan met opsommen, maar feit is dat ik jullie eigenlijk nu al ontzettend mis!
Ik wens jullie heel veel plezier tijdens de tweede helft van jullie trip en reis via de weblog met jullie verder. Bedankt voor alles, alles, alles!!!!!!!!!!!!!!
Liefs, MariAnne

peter

shake it baby! Wat een avontuur zeg.

MariAnne,
Welkom thuis!

P&B

Elise

Jeetje, heftig joh!
Blij dat jullie veilig in Australia zijn...
Ben benieuwd hoe jullie avontuur verder gaat.
Dikke kus x

Amber

Jeetje wat heftig!! Zit met volle spanning op de bank te lezen.....
Ben blij om te horen dat alles Oké met jullie is. Hier ligt nog een goede sneeuwlaag, hellevoet is mooi maar gevaarlijk door dooien en weer vriezen...
Strakjes de weg op als me gezondheid het toelaat... Het was te voorspellen ben je eindelijk vrij krijg je een virus met kerst! Jeehh.. Ach ja.
Nu sidney vekennen.... Ben benieuwd naar deze reisverhalen! Marieke, je wordt gemist hier! Geniet samen en tot horens
Amber en ben

Willem.

Sydney, natuurlijk ga je dan ff naar Darling harbour! Over de voetbrug, jazeker die met de monorail en dan achter het Nautical museum- wat zeker een bezoek waard is- zie je Tooheys! Ideaal plekkie om over de haven uit te kijken met rechts van je een Tooheys Golden en middenvoor een steak met potatostew. Ik zou er haast voor teruggaan. Weest gegroet, beste wensen voor een goede jaarwisseling en een voorspoedig 2011. Willem.

Fer&Ing

Gelukkig hebben ze in Australie een krokodillen waarschuwing....minder om je zorgen over te maken, toch?
Kus ons

Renata en Lucho

Wat een avontuur wij hopen datbje de beving uit je benen zijn,
Hier hebben we nog steeds koud niet zo zeer als verleden week.
Volgende week wordt wel weer koud weer verwacht.
Met Lucho gaat het steeds beter.
Bij AVR zijn er vele collega's weguit eigen beweging,
Genietes en tot gauw.
Lucho en REnata

Joyce

Hi Liefies!!! Alvast gelukkig nieuwjaar voor dalijk, haha. Ben ik de eerste???
Hier alles grijs, mistig en miezerig, leuk voor het vuurwerk!!! hahaha. Maar een feesie wordt het natuurlijk wel weer!
Geniet van jullie nieuwe jaar alsvast, wij komen er straks ook aan!!!

Vergeten jullie het envelopje niet!!!!

Geniet maar hard, want jullie zijn alweer over de helft, en wij dus ook ... :-(

Liefs

AVR pl3

Nog de beste wensen en een gelukkig 2011

Astrid en peter

Vanuit costa rica ook een heel gelukkig 2011.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!