NEDERLAND - Hellevoetsluis

We zijn weer thuis! En wat een thuiskomst it was! Michiel z'n ouders waren zo lief om ons op te halen van Schiphol, zodat we niet met al die tassen de trein in hoefden. Als ik m'n woonkamer binnenkom is de ruimte het eerste dat opvalt (niet zo gek na 6 maanden hotelkamertjes en campers) dan zie ik in de donkere tuin brandende fakkels en knipperende lichtjes. Terwijl Michiel nog bezig is met onze backpacks uit de auto sjouwen, ren ik naar buiten en ja hoor daar zijn ze, onze vrienden en vriendinnen, zelfs de buren en als toppunt komen even later ook mijn ouders de tuin in lopen. Echt geweldig en echt gezellig, wat een verrassing! We kletsen nog uren bij, gezellig om het kampvuur, met heerlijke hapjes en drankjes, en als we dan om 1.00 uur eindelijk in ons eigen bedje liggen, kunnen we alleen nog maar glimlachen.

De volgende dag genieten we van een super schoon en opgeruimd huis, vinden we een volle koelkast en ruime voorraad op de planken, lezen we het vriendenboekje dat we bij thuiskomst kregen, vind ik allerlei verrassingen in de boekenkast, lezen we alle leuke reacties op deze site, krijgen we welkomspost in de brievenbus en komen andere buren vragen hoe we het gehad hebben. We voelen ons enigszins verlegen onder al die aandacht en lievigheden, maar het maakt het weer hier zijn wel een heel stuk prettiger. Want nog steeds zit een deel van mij op het zuidelijk halfrond dat zegt niet naar het noorden te willen, want daar moet je werken, rekeningen betalen en belastingaangifte doen, daar lopen mensen chagerijnig over het winkelcentrum te sjokken, daar is het koud, daar is ongeduld, irritaties, stress, opgefokte mensen staan te toeteren op de brug, dreunende bassen uit langsrijdende auto's denderen m'n huiskamer binnen. Ik voel een lichte paniek, wil ik hier wel zijn? Kan ik geen beroepstoerist worden?

Gelukkig schijnt de zon, gelukkig is iedereen weer onder handbereik, gelukkig is hier ook een bios met leuke films, gelukkig is er cabaret in de Mach, gelukkig speelt er een leuke band in de Barbier, gelukkig kunnen we weer pokeren en klaverjassen, gelukkig eten met de eetclub, gelukkig weer fietsen, gelukkig op de bank liggen (chiel), gelukkig met de kat kroelen (kiek), gelukkig plannen maken voor lekkeredagjes.nl en gelukkig fotoalbums maken van onze reis en af en toe deze site weer 'ns teruglezen.

De meest gestelde vraag was wel wat we nou het leukste vonden afgelopen half jaar. Daar hebben we eigenlijk geen duidelijk en concreet antwoord op. Wat vooral heel fijn was, was de vrijheid om te doen en laten wat we wilden in een omgeving die nooit verveelt. Natuurlijk hebben we een aantal dingen gezien en gedaan die heel mooi of fijn waren of die veel indruk hebben gemaakt. Voor de mensen die van lijstjes houden:

- De herfstkleuren in Acadia National Park, Maine.
- Fietsen door New York City.
- De mantarog en gitaarhaai bij de Yasawas.
- Het kavaritueel op Fiji.
- Reizen in een camper.
- De 6 dolfijnen die op me af zwemmen in de Whangamumu baai. (Kiek)
- De Tongarirocrossing. (Chiel)
- Zeekayakken bij Abel Tasman NP.
- Zelf een mes maken.
- MariAnne die 3 weken mee reist.
- De Whirinaki, de Nydia, de Milford en de Banks Peninsula Track lopen.
- Paardrijden door de lupinevelden bij Glenorchy.
- Skypefeestje verjaardag Chiel.
- Kayakken in gletsjermeer bij Mount Cook.
- Kerstpicknick met MariAnne, Leen, Pauline en Eef.
- Aardbeving in Christchurch.
- Oud en Nieuw cruise in Sydney.
- Al het snorkelen in Australië met als hoogtepunt het vinden van de weedy seadragons. (Kiek)
- Golfsurfen (Chiel)
- 3 dagen Kangaroo Island.
- Alle wildlife in Australië (kangoeroes, koala's, kookaburra's, magpies, kaketoes, roggen, inktvissen enz.....)
- De Great Ocean Road rijden.
- De té witte stranden en té blauwe zee bij Cape le Grand.
- De stilte en leegte van de outback.
- Strandavontuur in ons blootje.
- De meegekregen envelopjes, fotoboekje en de supercache.
- Alle kunst en straatmuzikanten.
- De onverwachte ontmoeting met Marc in Perth.
- Skyline met lasershow in Hong Kong.
- Het lezen van alle reacties op onze verhalen en foto's.
- Het warme welkom bij thuiskomst.

Het voelt als een droom nu, onze reis. Het klinkt cliché maar het is echt voorbij gevlogen. Qua financiën hebben we ons flink misgerekend, gelukkig in ons eigen voordeel. We hebben ons spaargeld nauwelijk aangeraakt, terwijl ik nog bang was dat we niet genoeg zouden hebben. Natuurlijk waren er grote uitgaven zoals vervoer en verblijf, maar die waren voor de reis al gedaan. Tijdens de reis zijn we rondgekomen van onze 'salarissen' uit het levenslooppotje en dan zijn we nog in een paar van de duurste landen ter wereld geweest. Hierdoor wel de kriebels, in principe zouden we zo weer op pad kunnen, helemaal als we naar Azië zouden gaan waar het leven goedkoper is dan thuisblijven. Waarschijnlijk zouden onze werkgevers er niet zo blij mee zijn, dus gaan we toch eerst maar weer 'ns een paar jaar aan de slag. Maar dat we dit vaker gaan doen, staat vast. Waar naar toe nog niet, daar kunnen we het vooralsnog niet over eens worden. Michiel wil naar bergen, ik wil terug naar Australië waar we de helft nog niet gezien hebben.

Wat ons opviel is dat zoveel mensen zeggen dat ze ook zo graag zo'n reis zouden willen maken, maar het niet doen. 'Ja hallo' zeggen ze dan 'jullie hebben geen kinderen'. Voor al die mensen die graag willen maar toch niet gaan, er is niet eens zo heel veel geld voor nodig en je kan ook mét kinderen gaan, maar ga alsjeblieft, doe het gewoon, begin met plannen, begin met sparen. Je droom kan zomaar waarheid worden, de onze kwam in ieder geval uit en het was geweldig!

Vakantieliedjes:

Muse - I''m feeling good (http://www.youtube.com/watch?v=CmwRQqJsegw)

Patrick Watson - The great escape (http://www.youtube.com/watch?v=YA2h9PrIUxs)

'Bad day, looking for a way,
home, looking for the great escape.
Gets in his car and drives away,
far from all the things that we are.
Puts on a smile and breathes it in
and breathes it out, he says,
bye bye bye to all of the noise.
Oh, he says, bye bye bye to all of the noise.'