michielenmarieke.reismee.nl

Nog 75 dagen voor vertrek.

Jeetje wat vliegt de tijd! Over nog geen 11 weken zitten we op de Grande Nigeria richting Montevideo en zou de camper klaar moeten zijn. Dat we met de boot meegaan is zeker, dat de camper dan af is zeker niet! Maar waar ik eerst dacht dat je dan niet weg zou kunnen (je kan toch niet met een halve camper op pad!), heb ik me nu door verschillende mensen laten verzekeren dat dit eigenlijk helemaal geen probleem is.

We hebben allebei zoveel bijgeleerd de laatste maanden, op het gebied van klussen maar ook op andere gebieden. Ik heb me sufgelezen (en nog) in allerlei reisblogs van anderen zodat ik een beetje weet wat ons te wachten staat in al die verre landen, hoe gaat het bij de grensovergangen, welke papieren heb je nodig, wat kost diesel eigenlijk daar, kun je makkelijk aan bepaalde levensmiddelen komen (pot sambal gaat mee!), hoe vervelend doet de politie, hoe makkelijk kom je aan onderdelen voor de truck enz...... Een ware schat aan informatie en ook leuke contacten gelegd o.a. met Jan en Marieke die 5 jaar geleden naar Uruguay zijn geëmigreerd en daar nu een camping runnen voor overlanders (reizigers die, met wat voor vervoermiddel dan ook, over land reizen). Zij hebben ons gevraagd wat spullen mee te nemen uit Nederland en wij kunnen onze reis door Zuid Amerika bij hun op de camping starten waar ook de mogelijkheid is om nog verder te klussen, dus dat is helemaal mooi.

Ondertussen scharrelen we alle onderdelen als puzzelstukjes bij elkaar en doet Aliexpress goede zaken. De postbode komt zo vaak pakketjes brengen (van horren, tot schroeven, scharnieren, camera's, beddengoed, motorhelmen, deurknopjes, lampjes, enz. enz....) dat hij regelmatig even een shaggie bij ons rookt terwijl hij informeert naar onze vorderingen. Er is sowieso veel aanloop van geïnteresseerden en nieuwsgierigen. Ons plan en ons vervoermiddel spreken blijkbaar tot de verbeelding en dagelijks beantwoorden we vragen hierover en gaan we ons steeds meer beseffen hoe bevoorrecht we toch zijn dat we dit kunnen doen. We zijn veel vrij in de aanloop naar ons ontslag per 1 september, omdat we onze vrije dagen moeten opmaken. Dit komt goed uit want zoals Sjors en Monique zo mooi formuleerden afgelopen week "niets droogt zo snel op als een zee van tijd". Zij zijn doorgewinterde overlanders, al jaren aan het reizen in hun truck en weten als geen ander hoeveel tijd er gaat zitten in het bouwen van een camper.

We regelen ook allerlei praktische zaken. Ik moet medicijnen mee voor minstens een jaar en dat gaat allemaal niet zomaar. Eerst moet ik de ambassades bellen van alle landen die we gaan bezoeken om te vragen of dit niet onder de verdovende middelen valt, aldus mijn huisarts. Volgens de supervriendelijke ambassade van Uruguay is het helemaal geen probleem, en ik besluit mijn huisarts te zeggen dat ik alleen naar dat land ga. Daarna is er nog wat overredingskracht nodig bij zowel huisarts als apotheek, maar lijkt het toch wel te gaan lukken. Onze zorgverzekeringen en de belastingdienst moeten we informeren over dat we straks geen werk meer hebben, we hebben dan geen recht meer op teruggaaf inkomstenbelasting, maar weer wel op zorgtoeslag. We zorgen voor oppas van ons huis inclusief kat. We regelen een reisverzekering die het goed vindt dat we een jaar aaneengesloten reizen en die voor een Engelstalige verklaring zorgt dat ze ons repatriëren indien nodig (brief is nodig om mee te mogen varen met het vrachtschip), ook een cargoverzekering voor aan boord (tenslotte zinkt er nog wel eens een Grimaldiboot) en een verzekering voor de truck in Zuid Amerika. Dit moet ook weer via via, aangezien je niet als buitenlander kunt verzekeren (je moet het allemaal maar weten!). De motor zetten we op mijn naam, omdat je geen twee voertuigen in mag voeren in bepaalde landen. Onze ontslagbrieven hebben we nog niet geschreven, het blijft een hele stap en allebei hikken we er een beetje tegenaan. Michiel heeft gelukkig wel een terugkomgarantie gekregen. Als hij binnen twee jaar terug is, kan hij zo weer bij de AVR aan de slag. Ik verwacht ook geen problemen in het vinden van een baan in de zorg bij terugkomst, maar toch. Op je 50ste een leuke en goed betaalde baan opzeggen is best spannend. Verder moeten we de auto nog verkopen, want om die twee jaar stil te laten staan is niet handig. Met het geld dat we dan eind augustus na 10 jaar bij elkaar hebben gespaard zouden we het zo'n 2,5 á 3 jaar kunnen uithouden inclusief af en toe een break naar Nederland van een paar weken.

Wat een heerlijk vooruitzicht om zo'n tijd helemaal niets te moeten! Hoewel ik ook wel uit ervaring weet dat dat heel snel went. Toen we 9 jaar geleden een half jaar op reis waren, misten we uiteindelijk toch wel het gevoel van je nuttig maken. Hier hebben we dan ook best wel veel over nagedacht en gepraat. We hebben afgesproken dat we samen veel leuke dingen gaan zien, doen en meemaken, maar dat we vooral ook onze eigen dingen blijven doen, andere mensen gaan ontmoeten en ook wel nieuwe dingen willen leren (b.v. Spaans en Portugees spreken/verstaan, zelf brood bakken, ukelele spelen, kiten, workaways, wijnproeverijen enz....). Zuid Amerika is niet echt een continent voor vrijwilligerswerk, maar wie weet zijn er toch wel mogelijkheden om anderen te helpen of om ons nuttig te maken. We gaan het allemaal beleven.

Nu dus nog 75 dagen om te kijken of we toch alle basics in de camper op orde krijgen. Er moet nog een bank in, een badkamer, en alle elektriciteit. Graag ook nog een dakraam, een schone reservedieseltank, nieuwe onderbouwbakken en alles geschilderd, maar dat heeft geen prio. In die tijd moeten we ook nog afscheid gaan nemen van iedereen, het moeilijkste stuk. Onze ouders die al op leeftijd zijn, onze vrienden en vriendinnen waar ik eigenlijk niet zonder kan, onze kat die mijn tweede schaduw is. De kanoclub, de eetclub, de pokerclub, het zwembad, m'n koor en ons heerlijke plekkie in Hellevoetsluis. Geen grote afscheidsparty maar het liefst ongezien weg glippen, ach nee dat kan toch ook niet. Gelukkig bestaat er whatsapp en facetime en zijn de mogelijkheden om contact te houden groot. Behalve de eerste maand op de boot, geen wifi, geen land en alle tijd om te onthaasten. Ben benieuwd!

Reacties

Reacties

Marieke

Super bedankt alvast dat jullie spulletjes voor ons mee willen nemem. We zien uit naar jullie komst en van harte welkom. Goede laatste 75 dagen. En voel een beetje met jullie mee. Weet nog precies hoe het was en voelde de laatste maanden voor ons vertrek. Succes met alles. Zullen jullie warm
ontvangen. Groetjes Jan en Marieke

Mike Veldhuizen

Ik lees dit vanuit mijn bed in onze rental camper in Banff Canada. Ik hoop jullie nog te zien voordat jullie vertrekken. Ik wil iig jullie avonturen volgen, net zo als ik die van Sjors heb gedaan.

Mylene

Wat klinkt het allemaal heerlijk.
En wat leuk om het mee te beleven !

Frans Odijk

Geweldig weer geschreven, ik verheug me eigenlijk stiekem wel een beetje op de verhalen van al jullie avonturen?.
Succes met de laatste loodjes.

Liefs Frans O.

Ingrid

Kiek weer heerlijk geschreven, zal weer mooie blogs opleveren en reizen we toch weer met jullie mee! Ga jullie uiteraard ook erg missen, maar zover is het nog niet, eerst nog een afscheidsfeestje ?

Corrie

Wat een mooi verhaal alweer. Verheug me op de blogs die gaan komen.
En.. ik bewonder jullie. ??
Groet uit Oost-Souburg

Astrid

Wat heb je het stuk goed geschreven!
Ik ga jullie blog volgen hoor!
Succes met de laatste loodjes !

Mirjam

Wat een genot om te lezen Mariek! Er komt nog heel wat bij kijken... maar wat zullen jullie een hoop gaan ervaren, zien en bevelen! Stiekem een beetje jaloers? succes en plezier met de weg naar het weggaan?

Germaine

Wat ontzettend stoer, gaaf en woorden die mij te kort schieten voor het ondernemen van jullie reis! Ik kijk enorm uit naar jullie verhalen!!! Hoe jij dit allemaal beschrijft reizen we toch stukje bij beetje mee in jullie avontuur! Heel veel succes !! ?

Sjors en Monique

Mooi en herkenbaar verhaal!! We beleven de verbouwing op afstand met jullie mee...
Niet te veel willen plannen gewoon lekker genieten maar eerst nog ff knallen....

Schutje

Erg spannend hoor. Ik weet zeker dat jullie een toffe tijd gaan krijgen. Camper is gelukkig bijna klaar en die gaat het zeker te weten super doen. Ik zal op jullie huis en de poes passen en ook zal ik lekker gaan genieten...

Marleen

Weer genoten van jullie verhaal!Zo knap jullie tweetjes! Verheug mij op 8-07!

Roel nijsen

Mag/kun je aan boord niet klussen
..??

Michiel&Marieke

Hoi Roel,

Nee dat mag helaas niet.

Karin van Keulen

Marieke wat een mooi verhaal. Ik heb respect voor jullie. Ik ga jullie verhalen zeker volgen.
Liefs Karin

Agnes

Wat ontzettend spannend!

Ted M(dM)

Uruguay, geweldig en zo goed geschreven en beschreven. Ik ga verder lezen en jullie reis volgen . Buen via je.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!